Trafiekcijfers april 2011

 

Vergelijking tussen de periode Apr 2010 en 2011

2010
2011
Verschil
Bewegingen (charters en cargo):
201
258
+28,36%

Vergelijking tussen de periode Jan - Apr 2010 en 2011

2010
2011
Verschil
Bewegingen (charters en cargo):
1.023
949
-7,23%

Commentaar:

Wat te verwachten was: het aantal commerciële bewegingen in april dit jaar lag een pak hoger dan in 2010.

Even herinneren: april 2010 was de maand waarin MKA de activiteiten stillegde, alsook de maand van de vulkanische uitbarsting in IJsland. Bijgevolg waren de resultaten toen abnormaal slecht.

Het kon dan ook bijna niet anders dan dat er dit jaar een vooruitgang kwam: we zien een stijging met 28,36%.

Als we de totaliteit van de commerciële vluchten in de eerste 4 maanden onder de loep nemen, dan stellen we vast, dat we nog met een achterstand van 7,23% zitten.

Dit betekent echter wel dat er, dank zij april, heel wat verlies ingelopen werd: in de eerste 3 maanden van dit jaar stonden  we nog 15,2% achter t.o.v. 2010.

Als we even in absolute cijfers een vergelijking maken tussen 2009, 2010 en 2011, stellen we hetvolgende vast:

2009 - 2011:

- Apr 2009 = 219 versus Apr 2011 = 258: verschil = + 39, wat +17,8% is.

- Jan-Apr 2009 = 946 versus Jan-Apr 2011 = 949: verschil is nagenoeg status quo.

2010 - 2011:

- April 2010 = 201 versus Apr 2011 = 258: verschil = + 57, wat +28,36% is.

- Jan-Apr 2010 = 1.023 versus Jan-Apr 2011 = 949: verschil = - 74, wat -7,23% is.

In feite zal vanaf nu een duidelijker en meer aanvaardbaar beeld gevormd worden, vermits vanaf mei de vergelijking met verleden jaar met gelijke parameters zal kunnen gebeuren.

Het blijft echter jammer dat we niet over de officiële passagiers- en vrachtcijfers beschikken, vermits het in feite die aantallen zijn die echt van belang zijn.

REPLO vzw vreest, dat - zolang de bevoegde minister geen beslissing neemt inzake de herstructurering en zolang er geen pro-actiever beleid is bij uitbater en concessionarissen, de resultaten bedroevend zullen blijven in vergelijking met concurrerende luchthavens.